Keman; genellikle ayakta, zaman zaman da sandalyede oturularak çalınır. Nota sehpası kullanılacaksa sehpanın
konumlandırılması için notaların rahatlıkla okunabileceği bir uzaklık belirlenir ve nota sehpasının yüksekliği, sehpanın
ortası göz hizasına denk gelecek şekilde ayarlanır.
Ayakta veya oturarak keman çalarken ayakların yana doğru bir ayak boyu açık olması ve vücut ağırlığının iki
ayak üzerine eşit olarak dağılması sağlanır. Keman hangi duruşta çalınırsa çalınsın baş ve gövde; doğal, düzgün,
rahat, esnek ve dengeli durmalıdırKemanın Doğru Tutulması
Çalışmaya başlamadan önce kemanın sırt bölümüne yastık takılır. Sonra keman, sapla gövdenin birleştiği yerden
sol elle tutulur ve sol omzun önüne getirilerek köprücük kemiği üzerine yerleştirilir (Görsel 17). Baş, omuzla çene
arasına getirilen kemana doğru hafi fçe çevrilir. Omuzdaki keman, alt çenenin çeneliği kavraması ve başın doğal ağırlığının
çeneliğe aktarılmasıyla (düşürülmesiyle) tutulmuş olurSol Elin Keman Sapındaki ve Tuşedeki
Konumu ve Durumu
Sol el, keman sapında, sap eşiğinin hemen önünde yer alır. Kemanın
sapı, başparmak ile işaret parmağı arasına girer. Genellikle başparma-
ğın uç eklem bölgesi ile işaret parmağının dip eklem bölgesi, iki yandan
sapa değer. Başparmak doğal dikliğini korur, işaret parmağı ise kıvrılır. Sol
bilek ve ön kol düzdür. Avuç içi, sapa çevrilir. Başparmağın dışındaki dört
parmak kıvrık, parmak uçları ise tuşe üzerinde ve tuşeye dönük durur . İşaret parmağı orta parmaktan ayrık, orta parmak ve yüzük
parmağı birbirine çok yakın, serçeparmak ise biraz ilerde durur. Baş parmakla
işaret parmağı karşılıkllı gelir .( Bu, sol el parmaklarının
tuşe ve tel üzerindeki doğal durumudur.
Baş: Burguluk, burgular ve salyangozun bulunduğu bölümdür.
Salyangoz: Burguların takıldığı bölümün en ucunda yer alan ve şekli salyangozu andıran kısımdır.
Burgu Kutusu ve Burgular: Tellerin takılmasını ve kemanın akort edilmesini sağlayan ögelerin bulunduğu kısımdır.
Sap Eşiği: Baş ile sapın birleştiği bölümdeki eşiktir.
Sap: Üzerinde tuşe bulunan, gövdeye tutturulmuş parçadır.
Tuşe Tahtası: Parmakların tellere basmasına olanak sağlayan, genellikle abanozdan yapılmış bölümdür.
Teller: Kemanın başlıca bölümlerindendir. Kalından inceye doğru sol-re-la-mi telleri olarak adlandırılır.
Gövde (Ses Kutusu): Kemanda üretilen sesi dışarı vermeye yarayan ana gövdedir. Yanlıklar, bas balkonu ve can direği
de bu bölümde yer alır.
ƒ delikleri: İçte oluşan tınının, can direği ve ses tahtası vasıtasıyla dışarı verilmesini sağlayan kısımdır. Göğsün üzerindeki
ses eşiğinin iki yanında bulunur.
Üst Eşik (Köprü): Telleri yükselten ve tellerin düzgün bir şekilde sapa ulaşmalasını sağlayan köprüdür.
Fiksler (Madeni Burgular): Kolay akort yapmak için kuyruk üzerine takılan madeni burgudur.
Kuyruk (Tel Takacağı): Ses eşiğinin ardında bulunan telleri tutturmaya yarayan araçtır ve ucundaki iki delikten (kiriş)
geçen bağırsak ile kuyruk düğmesine bağlanır. Bu düğme, kuyruğun gövdeye tutturulması görevini üstlenmiştir.
Çenelik: Kemanın çeneyle kolay ve rahat bir biçimde tutulup kavranmasını sağlayan bölümdür.
Omuzluk (Yastık): Kemanın omuz önüne uygun biçimde yerleştirilmesi ve tutuşunun kolaylaştırılması amacıyla kullanılan
gereçtir.
Yayın Ögeleri
Yayın ögeleri; uç, kıllar, çubuk, orta, sarma, ökçe, başparmaklık, burgudur
(Görsel 6).
Uç: Yayın incelen yerinin bitiminde bulunan, kılların bağlandığı bölümdür.
Kıllar: Atkuyruğundan ya da sentetik malzemelerden imal edilen ve tellere sürtü-
lerek ses üreten parçadır.
Çubuk: Sert ve esnek bir ağaçtan yapılan ve kıllara doğru içe eğimi bulunan ana
parçadır.
Orta: Yay çubuğunun eğimli olan orta bölümüdür.
Sarma: Yayı tutan parmakların ağacı aşındırmasını engelleyen ve yayın kolay kavranmasını
sağlayan metal sargıdır.
Ökçe (Topuk): Yayın kalınlaştığı, kılların ve vidanın bağlı bulunduğu bölümdür.
Başparmaklık: Ökçenin çubuk üzerindeki uzantısının ucu ile çubuğun birleştiği
yerdir.
Vida (Burgu): Çubuğun iki ucuna takılı kılları gerip gevşetmeye yarayan metal par-
çadır.
Yorumlar
Yorum Gönder